Średnio co 18 minut opuszczają się dzisiaj rogatki na ulicy Swarzędzkiej w Kobylnicy. Każdego dnia przejeżdża tędy około 10 tysięcy pojazdów kołowych i ponad 80 pociągów. Sytuacja ta powoduje, że korkuje również droga wojewódzka nr 194, łącząca Gniezno ze stolicą Wielopolski. Wkrótce ma się to zmienić. W połowie przyszłego roku ruszy budowa tunelu pod torami kolejowymi na linii Poznań – Gniezno.
W czerwcu podpisana została umowa na zaprojektowanie i wybudowanie tunelu pod torami kolejowymi na linii Poznań – Gniezno. Jak mówi burmistrz miasta i gminy Swarzędz, Marian Szkudlarek prace budowlane mają rozpocząć się w drugiej połowie przyszłego roku:
Inwestycja będzie kosztować aż 50 mln zł, z czego połowę środków pokryje PKP, pozostałą część po połowie sfinansują Powiat Poznański i Gmina Swarzędz.
Budowa wiązać będzie się z utrudnieniami zarówno dla kierowców, jak i pasażerów pociągów. Mówi Arnold Bresch ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe:
Inwestycja zakłada, że przejazd kolejowy z rogatkami zastąpi 70-metrowy tunel, który powstanie pod torami kolejowymi na linii Poznań Wschód – Gniezno. Projekt przewiduje również budowę ronda w ciągu drogi wojewódzkiej nr 194, czyli starej „piątki”. Zadanie to zrealizuje Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich, a sfinansuje je wielkopolski Urząd Marszałkowski.
Pierwsi kierowcy mają pojechać nowym tunelem w lipcu 2023 roku.