Spóźniłeś się z opłaceniem składek? Od nowego roku to nie będzie już przeszkoda w uzyskaniu zasiłku chorobowego z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Zmian w zasiłkach od stycznia będzie więcej. Dotyczą one między innymi wysokości świadczeń i okresu ich pobierania.
Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy zasiłkowej z 24 czerwca 2021 r.:
Jak zaznacza rzeczniczka ZUS w Wielkopolsce, Marlena Nowicka corocznie wpływało ponad 150 tysięcy wniosków o przywrócenie terminu płatności składek od przedsiębiorców, którzy spóźnili się z ich opłaceniem, a chcieli zachować prawo do zasiłku. Od nowego roku takie wnioski nie będą już potrzebne.
Kolejna zmiana dotyczy zasiłku chorobowego na czas pobytu w szpitalu:
Zmieni się też tzw. okres zasiłkowy, który standardowo wynosi 182 dni i określa łączny czas, przez który można pobierać zasiłek chorobowy.
Ponadto od nowego roku zmienią się zasady zasiłku po ustaniu zatrudnienia. Według nowych przepisów po ustaniu ubezpieczenia będzie można pobierać zasiłek chorobowy do 91 dni. Ta zasada nie będzie dotyczyła osób chorych na gruźlicę lub niezdolnych do pracy w okresie ciąży.
ZUS przypomina, że osoba, której wyczerpał się okres zasiłku, nadal będzie mogła wystąpić o świadczenie rehabilitacyjne. Przysługuje ono maksymalnie przez 12 miesięcy osobie, która dalej choruje, jednak rokuje odzyskanie zdolności do pracy w wyniku dalszego leczenia lub rehabilitacji.
Zmiany dotyczą również zasiłku macierzyńskiego w przypadku śmierci pracodawcy. Prawo do zasiłku macierzyńskiego uzyskają od stycznia kobiety, które urodziły dziecko po ustaniu zatrudnienia, jeśli ubezpieczenie zakończyło się w czasie ciąży z powodu śmierci pracodawcy. Dotychczas nie miały w takiej sytuacji prawa do zasiłku.
– Jeśli ubezpieczona była zatrudniona na umowę o pracę i ta umowa wygasła z powodu śmierci pracodawcy, to do dnia porodu kobieta będzie otrzymywać zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego. To znaczy, że kobiety w ciąży, które stracą umowę w związku ze śmiercią pracodawcy, będą zabezpieczone tak samo jak te, których pracodawca uległ likwidacji lub upadłości – podsumowuje Marlena Nowicka, rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.
W przypadku wątpliwości zainteresowani mogą uzyskać więcej informacji w najbliższym oddziale ZUS, na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych bądź też za pośrednictwem infolinii 22 560 16 00.