Już za 5 lat pociągi osobowe mają jeździć Kolejową Obwodnicą Poznania, którą obecnie kursują składy towarowe. Dzięki temu koleją będzie można dotrzeć na przykład do kampusu UAM na Morasku, a także do Suchego Lasu, w rejon Koziegłów czy do swarzędzkiej Nowej Wsi. Urząd marszałkowski podpisał z miastem Poznań umowę na zaprojektowanie węzłów przesiadkowych na północnej obwodnicy towarowej stolicy Wielkopolski.
Dzięki podpisanej umowie za ponad 6 milionów złotych powstanie dokumentacja, która jest niezbędna o ubieganie się o dofinansowanie realizacji projektu.
– Projekt ma rewolucyjny charakter, ponieważ mówimy o wykorzystaniu towarowej obwodnicy kolejowej Poznania do celów transportu pasażerskiego. Dzięki temu ma dojść do synergii kolejowych przystanków pasażerskich z infrastrukturą komunikacji zbiorowej Miasta Poznania . To wstęp do tego, aby później uzyskać decyzje środowiskowe i rozpocząć proces inwestycyjny – powiedział Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego.
W ramach inwestycji, realizowanej wspólnie przez Miasto Poznań, Powiat Poznański i Gminy: Swarzędz, Czerwonak i Suchy Las powstanie projekt dla 8 zintegrowanych węzłów przesiadkowych przy przystankach kolejowych: Suchy Las, Poznań Piątkowo, Naramowice, Koziegłowy, Zieliniec, Swarzędz Nowa Wieś, Kobylepole i Franowo. Z kolei same stacje, na których będą zatrzymywać się pociągi Kolei Metropolitalnej wybuduje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
– To ważna decyzja dla podniesienia oferty obsługi transportowej mieszkańców północnej i wschodniej części Poznania oraz sąsiednich gmin. To także dodatkowa szansa, by nie wjeżdżać do miasta samochodem i nie generować korków – podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.