Od 2006 roku z terenu powiatu poznańskiego usunięto ponad 11 ton azbestu, co kosztowało ponad 6 mln zł. Nie wszyscy jednak podejmują kroki, by wyeliminować ten rakotwórczy czynnik ze swojego gospodarstwa. Nadal azbest obecny jest na dachach wielu budynków, dlatego do 15 października mieszkańcy powiatu poznańskiego mogą składać wnioski w swoim urzędzie gminy o bezpłatne usunięcie materiałów zawierających azbest.
Od 7 lat koszty związane z demontażem, transportem i unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest pokrywane są w 100 procentach proporcjonalnie przez powiat, daną gminę i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Poznaniu. Oznacza to, że mieszkańcy bezpłatnie mogą usunąć go z nieruchomości. Do roku 2012 wnioskodawcy pokrywali 30% całkowitej kwoty. Dofinansowaniu z kolei nie podlega zakup i wykonanie nowego pokrycia dachu.
– Od lat angażujemy się w ochronę naszego środowiska. Nikogo nie trzeba przecież przekonywać, jak ważne jest wyeliminowanie źródeł takich zanieczyszczeń. W związku z tym, że do 2032 r. musimy pozbyć się tego niebezpiecznego materiału, podjęliśmy decyzję o pełnym dofinansowaniu likwidacji wyrobów azbestowych – powiedział Jan Grabkowski, starosta poznański.
Tylko w ubiegłym roku zutylizowano ponad 798 tysięcy kilogramów tych szkodliwych substancji.
Azbest zaliczany jest do dziesięciu najgroźniejszych zanieczyszczeń na Ziemi. Jego szkodliwe działanie może się ujawnić nawet po wielu latach. Z powodu wywoływanych przez niego chorób każdego roku na świecie umiera ok. 100 tysięcy osób.
O zakwalifikowaniu wniosku do programu decyduje kolejność zgłoszeń. Więcej informacji można uzyskać w poszczególnych urzędach gminy oraz w Wydziale Ochrony Środowiska Powiatu Poznańskiego.