Władze PKP podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego umowy o wartości 2 miliardów 200 milinów złotych na rewitalizację i odtworzenie czterech tras kolejowych i budowę zupełnie nowej linii.
Projekt zakłada, że pociągi do Międzychodu pojadą z Szamotuł przez Sieraków. Remont 57-kilometrowej linii kolejowej ma kosztować 438 mln zł. Z kolei realizacja 65-kilometrowej trasy z Wągrowca przez Rogoźno do Czarnkowa szacowana jest na ponad 602,5 mln zł.
– Te inwestycje pozwolą odbudować kompleksowo sieć kolejową w Wielkopolsce. Dzięki tym przedsięwzięciom będziemy kontynuować walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Wielkopolanie, zwłaszcza mieszkający w mniejszych miejscowościach, będą mieli lepszy dostęp do kolei, który dotychczas był mocno ograniczony. Dofinansowane w ramach programu projekty to zwiększenie szans zawodowych dla tych mieszkańców, ale również perspektywy rozwoju całego regionu właśnie poprzez postęp kolejnictwa – podkreśla wojewoda wielkopolski Michał Zieliński.
Po podpisaniu umów na realizację programu „Kolej Plus” ogłoszone zostaną teraz przetargi na wykonanie dokumentacji projektowej. Poznamy też koszt inwestycji.
– Dziś podpisujemy umowy na przygotowanie dokumentacji, jesteśmy partnerem w finansowaniu tych przedsięwzięć w wysokości 15 procent wartości. Jesteśmy też w partnerstwie z samorządami, z którymi umówiliśmy się, że będziemy to wspólnie robić. To zaledwie 15 i aż 15 procent, jeśli weźmiemy pod uwagę, jak ogromne są to kwoty. Odpowiedź na pytanie czy będzie nas stać na finansowanie inwestycji dopiero przed nami. Dziś stać nas na to, żeby przygotować sfinansowanie dokumentacji, z których wynikną kosztorysy. Wtedy dopiero dowiemy się, jakich kwot dotyczących inwestycji będziemy mogli się spodziewać – zaznacza marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak.
Po podpisaniu umów na realizację programu „Kolej Plus” ogłoszone zostaną teraz przetargi na wykonanie dokumentacji projektowej. Poznamy też koszt inwestycji.
– Podpisane dziś umowy umożliwią w ciągu miesiąca naszej spółce ogłoszenie przetargów dotyczących przygotowania dokumentów projektowych. Natomiast w jednym przypadku będzie to ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i przeprowadzenie prac – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe.
Program „Kolej Plus” zakłada, że do 2028 roku pociągi miałyby dojeżdżać nie tylko do Międzychodu i Czarnkowa, ale również Śremu, Gostynia i Turku na południu Wielkopolski.